Het onderstaande filmpje is absoluut het kijken waard maar als je net geen twee uur over hebt kijk dan eens een klein stukje vanaf 6:45. Dit filmpje heb ik te zien gekregen op mijn eindexamen Kunst. Ik kende het filmpje toen nog niet maar was er gelijk door geraakt.
In dit fragment zie je hoe Giselle en Albrecht verliefd op elkaar worden. Ze spelen een soort spel van afstoten en aantrekken. Je ziet dat zowel aan hun beweging als dat je het in de muziek hoort. Vanaf de negende minuut is het spel voorbij en zijn ze verliefd geworden. Hun liefdesgeluk wordt echter gelijk verstoord door een dorpsgenoot van Giselle die haar komt waarschuwen voor haar nieuwe vlam. Deze vlam, die zich heeft voorgedaan als gewone dorpeling, is namelijk eigenlijk een graaf en al lang en breed verloofd.
Mocht je besluiten ietsje verder te kijken zijn er allerlei andere geluids- en bewegingsmotieven in het ballet te kennen. Zo staat het blazen van de hoorn voor de komst van de adel en is staat het draaien van de handen boven het hoofd symbool voor het gevaar van de witte wieven.
Voor de geïnteresseerden. De examenvraag en het antwoord staan hieronder:
Vraag 3
Op 28 juni 1841 ging in de Parijse Salle le Peletier het ballet Giselle in première, in een choreografie van Jean Corelli en Jules Perrot. Adolphe Adam componeerde de muziek.
In filmfragment 1 ontmoet het boerenmeisje Giselle graaf Albrecht en wordt verliefd. Je ziet eerst een pantomime-gedeelte. Aan het eind van de scène wordt alleen nog gedanst.
Geef aan hoe in de pantomime het opbloeien van de liefde wordt verbeeld en geef aan hoe de muziek dit versterkt. Leg daarna uit waarom in het laatste dansgedeelte geen pantomime meer nodig is.
Antwoord
De antwoorden moeten de volgende strekking hebben:
Deze vraag en het antwoord zijn afkomstig van Examenblad.nl.
Op 28 juni 1841 ging in de Parijse Salle le Peletier het ballet Giselle in première, in een choreografie van Jean Corelli en Jules Perrot. Adolphe Adam componeerde de muziek.
In filmfragment 1 ontmoet het boerenmeisje Giselle graaf Albrecht en wordt verliefd. Je ziet eerst een pantomime-gedeelte. Aan het eind van de scène wordt alleen nog gedanst.
Geef aan hoe in de pantomime het opbloeien van de liefde wordt verbeeld en geef aan hoe de muziek dit versterkt. Leg daarna uit waarom in het laatste dansgedeelte geen pantomime meer nodig is.
Antwoord
De antwoorden moeten de volgende strekking hebben:
-
-
pantomimegedeelte: door voortdurend aantrekkende en afstotende
lichaamstaal / bewegingen wordt verlangen, hoop en angst uitgebeeld
(ondersteund door de mimiek)
-
De muziek versterkt het spel van aantrekken en afstoten door (één van
de volgende):
-
− een smachtend thema (in de viool, direct beantwoord door de
hobo).
-
− een muzikale dialoog (tussen viool en houtblazers) of een imitatie
daarvan in het orkest (met alle musici / tutti) om aan te geven dat
de personages met elkaar in gesprek zijn.
-
− tempowisselingen die de toenadering en de spanning tussen de
twee verbeelden (vertragingen geven hun twijfel weer).
-
− een smachtend thema (in de viool, direct beantwoord door de
-
Er is geen pantomime meer nodig want er hoeft geen verhaal meer
verteld te worden: hij heeft haar veroverd en zij voeren samen een
luchtige dans uit
-
pantomimegedeelte: door voortdurend aantrekkende en afstotende
Geen opmerkingen:
Een reactie posten